Koncertom AD HOMINEM u izvedbi Sarajevske filharmonije i solista/ica Violete Smailović-Huart, Paolette Marrocu, Meire Smailović, Vedrana Tuce i Irfana Kamenjaševića uz dirigovanje Ede Mičića, večeras će u 20 sati u Narodnom pozorištu Sarajevo biti otvoren 7. Internacionalni festival Muzika na žici.
Na programu će biti djela Smailovića, Bernsteina i Von Einema.
Na scenama Narodnog pozorišta i Doma Oružanih snaga BiH od 11. do 14. oktobra nastupaće vrhunskih umjetnici i umjetnice koji u Sarajevo stižu iz SAD-a, Japana, Italije, Austrije…
Festival će, podsjećamo, biti u znaku stogodišnjice rođenja istaknutog bosanskohercegovačkog kompozitora Avde Smailovića.
Smailović, rođen u Visokom u siromašnoj porodici, prve tonove odsvirao je kao pastir na usnoj harmonici. Bili su to ulomci iz Zajčeve opere Nikola Šubić Zrinjski, a da nije ni znao kako se ta muzika zove. „Presudan događaj za Smailovićevo opredjeljenje da život posveti muzici bio je susret s Čehom Vaclavom Rudolfom, tada dirigentom visočkog orkestra. Kao većina njegovih sunarodnjaka koji su se poslije 1918. raselili po novonastalim državama bivše Austro – Ugarske monarhije, i Rudolf je bio odličan muzičar i pedagog, te je odmah uočio izvanrednu glazbenu darovitost malog Avde Smailovića“, napisala je u festivalskom katalogu Bosiljka Perić Kempf, muzička istoričarka, publicistkinja i muzička kritičarka.
Ovaj period bio je temelj njegovog kasnijeg muzičkog razvoja, kako je i sam isticao, govoreći o vlastitoj biografiji koja bi mogla biti odličan predložak za film.
„Duboko uvjeren da je talent obaveza, da tajna uspjeha leži u postojanosti namjere i da čovjek treba sam sebe graditi cijeli život na svoju dobrobit i dobrobit zajednice u kojoj živi“, kako navodi Perić Kemp, Avdo Smailović uz učešće u ratu te bavljenje različitim zanatima (vodoinstalaterski, kovački i drugi) uspijeva akademski zaokružiti vlastito muzičko obrazovanje te najposlije diplomirati i magistrirati na odsjeku za kompoziciju u Ljubljani.
„Za muzičko uho svaki zvuk je muzika“ rekla nam je glumica Vesna Mašić na muzičkom putovanju na spomenutoj koncertnoj predfestivalskoj matineji, čime se i objašnjava specifičan uticaj različitih profesionalnih iskustava na muzički izraz Smailovića.
„Uz sve teškoće i nerijetka razočaranja, imao sam sreću da naiđem na ljude koji su visoko cijenili moju darovitost i aktivnosti i koji su, u određenom smislu, za veliki dio svega što sam postigao podjednako zaslužni kao i ja sam“ govorio je kasnije kompozitor.
Njegova muzika bila je usmjerena ka čovjeku uz intenzivnu težnju da bude iskrena i doživljena. Kako je sugerisao i naziv Smailovićevog kućnog orkestra Musica ad hominem (Muzika za čovjeka) zahvaljujući kojem je u porodičnom stanu u sarajevskoj Štrosmajerovoj ulici sa svojih petoro djece izvodio koncerte.
Njegove potomke, djecu, unuke i praunuka imaćemo priliku vidjeti na pozornici sedmog festivala Muzika na žici u okviru čega će na Muzičkoj akademiji u Sarajevu biti upriličen i naučni skup o Avdi Smailoviću u petak, 13. oktobra u 11 sati.
Osim večerašnjeg koncerta u Narodnom pozorištu, ulaz na sve sadržaje festivala je besplatan.