MESS59 Kultura je dječje pravo

U okviru 59. Festivala MESS kao dio programa mali MESS, u saradnji sa Teatroskopom i Francuskim institutom u BiH održana je konferencija „Da li je kultura dječje pravo?“. Domaći, regionalni i stručnjaci iz Francuske i Turske razmijenili su iskustva o odnosu scenskih umjetnosti i mlade publike. U fokusu razgovora su bili razgovori o kulturnim politikama, pozitivnim primjerima iz prakse, te o tome šta zapravo znači danas stvarati za mlade. Konferencija je održana u Pozorištu mladih, na sceni „Sead Bejtović Malecni“.

Loic Meuley, inspektor i savjetnik za stvaralaštvo, umjetničko obrazovanje i kulturne aktivnosti pri Ministarstvu kulture Republike Francuske, objasnio je da francuska kulturna politika počiva na tri stuba – iskustvu, praksi i znanju kroz koje se publika obrazuje da razumije, analizira i kritički promišlja umjetničke sadržaje. Iz Ministarstva civilnih poslova BiH, Suvad Džafić, pomoćnik za nauku i kulturu obrazložio je kako je u BiH kultura u nadležnosti entiteta, te da je Ministarstvo nadležno za provedbu svih međunarodnih akata koji se tiču prava djeteta.

Govoreći o pozitivnim praksama, zanimljivo je bilo izlaganje Edit Pula iz ureda gradonačelnika Tirane koja je predstavila potpuno novu kulturnu politiku koja je izmijenila kulturni profil grada i omogućila mnogim umjetnicima da se upoznaju sa novim umjetničkim izražajima poput ulične umjetnosti i umjetnosti koja se odvija u javnim prostorima. Ona je istakla opšti izazov da se mladi privuku u zatvorene prostore nasuprot svoj tehnologiji koja im je na raspolaganju. Kroz prezentaciju Selije Bernar, direktorice pedagoških programa u Nacionalnom centru za razvoj koreografije Le Gymnase  (Rube, Francuska) predstavljen je program koji ima poseban fokus na približavanju plesa učenicima i učenicama, te kroz razne programe realizira u godini više od stotinu programa umjetničke i kulturne edukacije kroz koje prođe pet hiljada učenika u osamdeset ustanova. Iz izlaganja doktora sociologije Patrika Žermen-Toma, autora nekoliko djela koje se bave savremenim plesom učesnici su saznali da se još od osamdesetih godina prošlog stoljeća u Francuskoj kreira posebna kulturna politika u kojoj se razvija i umjetnička inteligencija, te gradi partnerstvo između škola i umjetnosti. U tom procesu je također važno educirati i nastavnike.

Hakan Silahsizoglu, direktor festivala Atta (Istanbul, Turska) predstavio je izazove sa kojima se susreće u želji da kreira festival koji služi drugima, posebno djeci koja će dovesti i roditelje, ali i lokalnim umjetnicima kojima je potrebna neka vrsta razmjene iskustava. Nešto optimističniju vizuru donijela je Tadeja Pungerčar, selektorka festivala Bobri (Ljubljana, Slovenija) koji ima podršku nadležnih institucija zahvaljujući kojoj uspijevaju da traju 22 dana, tokom kojih bude prikazano 160 pojedinačnih programa za 15 hiljada ljudi, te koji služi kao platforma za poticanje stvaralaštva i kao most između škola, umjetnika i djece. Prema njenom mišljenju važno je ne podcjenjivati djecu i ostaviti im prostor da reflektiraju umjetničke sadržaje. U tom kontekstu je Selin Garnavo, autorka predstave „Block“, predstavljene na malom MESS-u (Francuska) istakla koliko je važno uključiti najmlađe u proces stvaranja i poticati ih na sanjarenje, pokazivanje osjećaja i empatiju. „U jednom tekstu sam pročitala kako je teatar fiskulturna sala u kojoj se vježba empatija i mislim da jedino tako možemo spasiti svijet“, zaključila je Garnavo. Kolege umjetnici, David Rolland, koreograf participativnog performansa Happy Manif, koji je dio malog MESS-a i koautorka predstave Valerija Đuga bili su jedinstveni u isticanju važnosti da utiču na svijest publike i potiču ih na razmišljanje. Govoreći o radu na predstavi “Zaljubljeni vuk” glumica Maja Zećo je na posebno emotivan način podcrtala važnost rada sa djecom sa teškoćama u razvoju. Govoreći o festivalima za mlade kao prilici da se publici približi umjetnost, Oliver Jović selektor malog MESS-a pojasnio je viziju Festivala MESS da vrati utopijsko razmišljanje među najmlađu publiku i razvije im empatiju i kritično promišljanje. Kao osnivačica “Juventafesta” i umjetnica koja se već dvadeset godina bavi približavanjem umjetnosti mladima, Jasna Diklić je naglasila misiju ovog festivala da sruši predrasude mladim ljudima pomoću teatra i da na kraju postanu slobodni ljudi!

Konferencija se održala u okviru Francuskog fokusa na festivalu MESS, uz podršku Francuskog instituta u Bosni i Hercegovini i programa Teatroskop, čiji su osnivači Francuski institut, Ministarstvo kulture Republike Francuske i Ministarstvo za evropske i spoljne poslove Republike Francuske.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Translate »