Otvaranje izložbe “Četiri tačke dodira”

Zadovoljstvo nam je najaviti otvaranje izložbe Četiri tačke dodira na kojoj će svoje radove predstaviti četiri umjetnice iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore. Izložba će biti otvorena u četvrtak, 14. aprila, u 19 sati u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine.

„Intencija izložbe ČETIRI TAČKE DODIRA – papirni pejzaž je da otkrije kako umjetnice formatiraju radove kada je papir shvaćen kao osnovna gradivna i konotativna jedinica djela.

Geometrizacija formi u Edenskom vrtu IV Nade Kažić je eksplicitnija nego u drugim radovima ovog ciklusa. Nejednakostranični trougao od recikliranog papira im je gradivna jedinica. Njihova gustina rasprostiranja u različitim pravcima je asocijacija na rastenje i kovitlac. Pogled posmatrača se usresređuje na uslovno rečeno ‘središte’, koje je akcentovao crvenom bojom koja simboliše koliko radost toliko i opasnost. Crvena u vizuelnom kontekstu pocrtava ekspresivnost djela. Neorganski elemenat trougao umjetnica rotira u organski, busen trave ili je to prije sjećanje na cvijet. Fizis prelazi u poezis, a ovdje je Edenski vrt IV vrtloženje.

Serija radova Ispod površine Ivanke Vane Prelević je sofisticiran eksperiment sa papirom kao podlogom i gradivnim materijalom. Njeni apstraktni pejzaži konotiraju na neke predvremene, a istovremeno na neke poslednje, zavisi od percepcije posmatrača. Podijeljeni su na ono gore i ono dolje. Reljefnost, strukturu, fakturu kao bitne elemente djela, autorka je izvela miješanjem i sitnjenjem novinskog papira, fiksirajući ga vezivima tako suptilno da se tek ponegdje uočava po koje slovo. Time produbljuje semantički sloj djela. Ritam, utišana ekspresija, fino pronađena crvena u središnjim zonama, kao i ostaci imaginarnog krstolikog drveća od žice skrivaju i otkrivaju ono ispod površine.

Pojmom umjetnosti kao cosa mentale vezuje se i za nove radove Katarine Švabić. Upotrebljava novinski papir koji potapanjem rastvara i formira ‘kružne’ površine. O krugu u novim djelima samo se uslovno može promišljati, jer su to površine nepravilnih ivica. Umjetnica koristeći ovakve papire za podlogu crta vrlo nježnim linijama suptilne nepostojeće biljke, a svaka od njih ima svoju poetiku i koncept. Ono što je veza serije radova je proces reciklaže, transmutacije novinskog papira i teksta koji često donosi alarmantne vijesti u nešto zagonetno, organsko, život sam. Osjećanje za mjeru i sklad elemenata čine prepoznatiljivim crtački diskurs Katarine Švabić. O prolaznosti je invetivan i poetičan naslov, jer u grafičkom znaku za slovo O krije se krug, idealna slika beskonačnosti i harmonije, čest motiv Katarine Švabić kao što je i prolaznost u ciklusu Magija kruga.

Merima Ivković u ciklusu radova KUĆA-OGRANIČENJE I KOSMOS od morfološkog fenomena kuće i fenomenološkog doma kreira eksperimentalne pejzaže inspirisane bosanskom kućom, prevazilazeći klasična ograničenja i stvara jedan novi svijet univerzalan i ličan, vodeći računa o teksturama, formama i materijalima, koristeći fotografije jabuke, spaljene materijale i gužvani papir. Koristeći kao odsjaje svoje ranije radove, enformelističke poetike, sada ih rekreira u nove neravne i uzburkane površine. Kuća je ‘svedena’ na znak, jer je istovremeno simbol doma, djetinjstva, snova, budućnosti. Dom ima prozor na nekim radovima, otvara izlaz u spoljni svijet, ličnu priču umjetnice, vlastita ograničenja i kosmos. “

Iz kataloga izložbe, Nataša Nikčević

Biografije

Nada Kažić (1963, Nikšić, Crna Gora) Diplomirala na Višoj pedagoškoj školi u Nikšiću – Likovni odsjek. Izlagala na više samostalnih i grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Nagrade: 2020. Specijalno priznanje na Međunarodnom bijenalu umjetnosti ARTiJA, Kragujevac; 2016. Treća nagrada na konkursu SINHRO – AR KONSTRUKCIJA, Tivat; 2015. Prva nagrada „Expo – Vip suvenir“, Milano; 2014. Nagrada, likovni salon „13. Novembar”, Cetinje; 2009. Nagrada „Drago Đurović”, Savremena CG skulptura, Danilovgrad; 2009. Specijalna pohvala ULUPUDS-a za rad „Bubby” na izložbi XVI Mini Art, Beograd; 2008, 2006. I nagrada „Podgorički likovni salon”, Podgorica; 2008. Počasna diploma na izložbi keramike MIX 08, Zagreb; 2005. Spe – cijalna nagrada, Internacionalno Bijenale minijature, Nikšić; 2005. I nagrada za suvenir, Ministarstvo kulture CG; 1996. I nagrada za dizajn za keramičku kolekciju „Apstrakcija Montenegro”, Novi Sad.

Ivanka Vana Prelević (1965, Podgorica, Crna Gora) Diplomirala 1990 i magistrirala 1995 godine na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna u Beogradu, na odsjeku vajarstva, u klasi prof. Miodraga Živkovića. Na istom fakultetu magistrirala 2006 god. na odsjeku scenografije u klasi prof. Geroslava Zarića. Član je ULUCG-a. Živi i radi u Podgorici, u Crnogorskom narodnom pozorištu. Izlagala na više samostalnih i grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je više nagrada: Podgorički likovni salon (1995, 2002, 2004); Zimski salon u Herceg Novom (1996, 2002); Pivo Karamatijević (2006); Nagrada Centra savremene umjetnosti Crne Gore (2012); Prva nagrada za intermedije na 12. Međunarodnom bijenalu umetnosti Minijature u Gornjem Milanovcu (2014); Grand Prix Crnogorskog likovnog salona „13. novembar” na Cetinju (2014).

Katarina Švabić (1975, Beograd, Srbija) Osnovne i magistarske studije slikarstva završila je na Fakultetu likovnih umetnosti na Cetinju. Izlagala na više samostalnih i grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Od 2006-2019. Profesor je na Fakultetu vizuelnih umjetnosti u Podgorici. Dobitnica više nagrada za slikarstvo i crtež: 2018. Nagrada ULUCG „Milunović, Stijović, Lubarda”; 2005. Nagrada „YuPaleta mladih” Vrbas za slikarstvo; 2000. Nagrada udruženja galerista Crne Gore za izložbu godine; 1998. Tradicionalna studentska nagrada Galerije „SPINNAKER”; 1997. Nagrada Univerziteta Crne Gore za slikarstvo; 1995. Nagrada Univerziteta Crne Gore za crtež. Član je ULUCG-a.

Merima Ivković (1983, Mostar, BiH) Završila studij biologije i hemije na Univerzitetu Džemal Bijedić u Mostaru, a na istom Univerzitetu diplomirala slikarstvo. Magistrirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu 2012. godine, odsjek Slikarstvo u klasi profesora Seada Musića. Član je udruženja likovnih umjetnika Bosne i Hercegovine (ULUBIH), L’ACADEMIE EUROPEENNE DES ARTS-FRANCE (AEAF), Bosanskohercegovačko-američke akademije nauka i umjetnosti u BiH (BHAAAS) te Međunarodnog savjeta za muzeje Bosne i Hercegovine (ICOM). Izlagala samostalno u Sarajevu, Mostaru, Bugojnu, Igalu (Crna Gora), Parizu (Francuska) i Istanbulu (Turska). U statusu istaknutog samostanog umjetnika Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Translate »