“Topčagić organski proizvodi” pomaže ugroženima i orijentiše se na dostavu hrane, Sweden/USAID FARMA II projekt podržava njihove napore
U teškim vremenima lako je uočiti lokalne heroje. Jedna od njih je Hazima Topčagić iz Pribave, sela pored Gračanice, vlasnica “Topčagić organskih proizvoda” (TOP).
Hazima je samozaposlena u proizvodnji organske hrane, te je od početka COVID-19 pandemije na sebe i svoju porodicu preuzela obavezu pomagati ugroženima. Ona ih snabdijeva svježom zelenom salatom i mladim lukom i to čini besplatno.
Žena poduzetnik
Za Hazimu, upravljanje vlastitim gazdinstvom prilično je nova stvar. “Uvijek sam imala mali eko-vrt jer sam željela da moja djeca jedu zdravo. Kako imamo 3 dunuma okućnice, 2016. sam odlučila da iskoristim ono što nam je Bog dao i počnem se baviti poljoprivredom. Mi sada tokom zime uzgajamo organsku zelenu salatu, mladi luk i špinat, a ljeti paradajz, paprike i krastavce.”
Te 2016. godine Hazima se zemljoradničkoj zadruzi “Gračanka” prijavila za automatski plastenik površine 500 m2 (pola dunuma). Zadruga je dodijelila plastenik, a uz vlastitu investiciju u priključke za struju i vodu i temelje za plastenik, sa proizvodnjom je počela 2017. godine.
“Ranije sam radila u nekim firmama, ali sada sam samozaposlena i podršku mi pruža moja porodica. Moja snaha je nezposlena i ona mi pomaže kad god je to potrebno, kao i moj mlađi sin koji je još u srednjoj školi. Muž i stariji sin također priteknu u pomoć kada mi trebaju.”
Organska humanost na djelu
Hazima je aktivna i u svojoj zajednici. Ona vodi lokalno udruženje žena “Pribava” uspostavljeno 2014. godine i poznata je kao neko ko ne bježi od toga da pomogne drugima.
“Topčagić organski proizvodi” između ostalog koristi i Facebook kako bi bili u kontaktu sa lokalnom zajednicom. Čim je počela berba zelene salate i mladog luka ova objava se pojavila na njihovoj Facebook stranici: “Današnje korpe otišle. Hvala našim kupcima na povjerenju (tri srca). Sutra (subota) ide nova dostava. I opet dragi naši prijatelji molim vas da mi pošaljete u inboks adrese ljudi koji nisu u mogućnosti da kupe ili su stari i nemoćni. Vaši TOP organski proizvodi #ojačajmoimunitet #hranimosezdravo #izborimosezajedno.”
Hazima redovno hranu dostavlja besplatno na nekih 15 adresa. Ali prije svake najavljene ture dostava stignu joj imena još nekih pet ili šest novih ljudi kojima je pomoć potrebna, te i njima uljepša dan kada im se na kućnom pragu pojavi sa svježim povrćem.
“U mjestu imamo i jednog pekara koji besplatno dijeli hljeb ugroženima pa usput i to pokupimo i dostavimo ljudima,” dodaje Hazima.
Održavanje kvaliteta i odnosa sa kupcima
TOP prodaje svoje proizvode koji pored svježeg povrća uključuju i prerađevine kao što su “salsa” od paradajza, ajvar i turšija. Prodaju vrše na imanju, u radnji zadruge “Gračanka”, te rade dostavu u i oko Gračanice.
“Iskreno, prije ove situacije sa korona virusom, ljudima je bilo draže doći do nas i kupovati ovdje, ali sada smo se orijentisali na dostavu. Usluge dostave su nam također besplatne za sve narudžbe preko 5 (konvertibilnih) maraka, a napravili smo i pakete za 6 KM koji uključuju kilogram salate i 800 grama mladog luka,” kaže Hazima. “Mi sada uglavnom dostavljamo i nastavićemo sve dok bude potrebe.”
Ali bila korona ili ne ona prati sva pravila organske proizvodnje i kontrole i ima certifikat. “Mi kupujemo posebno sjeme i sadnice i koristimo organsko đubrivo. Naš plastenik je automatizovan tako da se krov i stranice otvaraju i zatvaraju u zavisnosti od unutrašnje temperature i vlažnosti, te vjetra i kiše. To sve mjere senzori.”
Ali postoje i izazovi u organskoj proizvodnji. “Organsko sjeme špinata je osjetljivije, tako da je moguće da će nam ove godine prinosi biti manji pa se još nismo odlučili za dostavu špinata.”
Nastavak priče uz podršku Švedske i USAID-a
Kada se završi proljetna berba Hazima će početi raditi na narednom proizvodnom ciklusu i pripremiti zemlju za sađenje paradajza, paprike i krastavca. “Prve prinose možemo očekivati u julu, a nakon toga sve što ne prodamo preradićemo i prodavati zimi.”
Ona će takođe nastaviti i sa svojim humanitarnim radom i za to, svaka čast Hazima!
Kako bi podržao Hazimu u njenom radu Sweden/USAID FARMA II projekt joj sada pomaže unaprijediti online marketing i pomoći će joj sa dizajnom promotivnih materijala. Ovo bi trebalo TOP-u pomoći da poveća broj kupaca.
Projekat Sweden/USAID FARMA II je u cilju promocije žena u bh. poljoprivredi pokrenuo kampanju „One idu naprijed“. U okviru ove kampanje objavljivat ćemo pozitivne priče o ženama u poljoprivredno-prehrambenoj proizvodnji. U puno slučajeva žene koje su neformalno, ali praktično veoma puno angažovane na domaćim poljoprivrednim poslovima smatraju nezaposlenim domaćicama i samim tim su bez primanja. Sweden/USAID FARMA II kroz svoje aktivnosti promovira i ohrabruje žene da pravno registruju svoju proizvodnju i postanu dio zvanične ekonomije. Srećom, danas postoje uspješne kompanije, u vlasništvu žena ili pod vodstvom žena, koje proizvode inovativne i kvalitetne proizvode koji se prodaju kako na domaćem, tako i na međunarodnom tržištu. Kako bismo pomogli poljoprivrednicama u njihovim nastojanjima i ohrabrili i druge žene koje su u sličnoj poziciji, FARMA II će pripremati uspješne priče koje će objavljivati i distribuirati širokoj publici.