Galerija Collegium artisticum sa zadovoljstvom vas poziva na otvorenja samostalne retrospektivne izložbe istaknutog bosanskohercegovačkog grafičkog dizajnera Branka Bačanovića u petak, 24. januar 2020. u 20:00 sati
Galerija Collegium artisticum
24.01. – 21.02.2020.
PREDGOVOR U KATALOGU IZLOŽBE
Sanela Nuhanović
kustosica galerije Collegium artisticum
“Branko Bačanović Bambi jedan je od značajnih, istaknutih bosanskohercegovačkih autora u oblastima grafičkog dizajna, kako u Bosni i Hercegovini tako i u inostranstvu. O značaju i vrednostima njegovog rada svedoči niz nagrada i važnih priznanja koje je dobio tokom višedecenijskog stvaralaštva kao i učešće na brojnim domaćim i međunarodnim selektivnim izložbama.
Reprezentativna, retrospektivna izložba, koja je postavljena u svim izložbenim prostorima galerije Collegium artisticum (na površini od preko 1000 m2), obuhvata skoro dve stotine radova iz bogatog i raznovrsnog umetničkog opusa autora Bačanovića a biće krunisana promocijom knjige-monografije “Grafički kontinuiteti 1977-2017” koja na verodostojan način, uz tekstove nekoliko autora i reprodukcije mnogobrojnih radova, uistinu predstavlja svojevrsno zaokruženje jednog predanog i plodotvornog rada.
Više od četrdeset godina autor Bačanović deluje i stvara u područjima grafičkog dizajna i tokom svog dosadašnjeg dugogodišnjeg rada realizovao je veliki broj dela u kojima se očituje izrazito grafičko znanje i umeće, predanost i ljubav prema radu i umetnosti.
U proteklim decenijama Bačanović je kreirao vizuelni identitet, plakate i druge promotivne materijale za mnoge kulturne, umetničke projekte i manifestacije. Među brojnim ostvarenjima su plakati za kultne filmove “Otac na službenom putu” 1984. i “Sjećaš li se Dolly Bell” 1982, plakat za izložbu prve generacije studenata sarajevske Akademije likovnih umjetnosti – za koji je dobio nagradu 1976. godine i koja je ujedno prva nagrada u nizu brojnih priznanja, a u njegovom opusu posebno se izdvajaju plakati koje je osmislio i realizovao za pozorišne predstave – “Pred penzionisanjem” 1979, “Divlje meso” 1980, “Bremenska sloboda” 1985, “Biće, biće” 1987, “Ko se boji Virdžinije Vulf” 1988, “Phoenix je sagorio uzalud” 2003, “Doktor šuster” 2004, “Katarina Kosača” 2005, “Karmen” 2006, “Dugo putovanje u noć“ 2007. godine i brojne, brojne druge.
Autorova ostvarenja, koje će publika imati priliku da vidi na ovoj izložbi, dokaz su da je dizajn jedno od važnih obeležja kulture i svakodnevnog života, da je grafički dizajn interdisciplinarna delatnost i da se kao sredstvo javlja u različitim oblicima vizuelnog komuniciranja koje ima višeznačnu funkciju.
Višeslojnost, kompleksnost, višeznačnost i nesumnjivo autorovo grafičko umeće otkrivamo u svakom od predstavljenih radova a što se, između ostalog, očituje kroz odabir, kombinaciju, kolažiranje i promišljeno aranžiranje različitih vizuelnih elemenata (tipografija, ilustracija, fotografija, simboli, …).
Zahvaljujem se autoru Bačanoviću na ukazanom poverenju galeriji Collegium artisticum koja je u proteklim godinama učestvovala u organizaciji i realizaciji dve njegove samostalne izložbe: Kulturni plakat – Sarajevo 1976-1992 (2002.) i Art plakat 2001-2007 (2008.).
Uprkos inim problemima i poteškoćama sa kojima se svakodnevno susreće, galerija Collegium artisticum (koja će u aprilu ove godine proslaviti 45. rođendan) prkosno preživljava i istrajava u svom radu i svojoj kulturno-umetničkoj misiji. Zato ova retrospektivna izložba, kojom galerija započinje novu izlagačku sezonu i ovogodišnji program, dobija još više na težini i značaju. Realizacija ovakvog zahtevnog i kompleksnog projekta rezultat je truda i upornosti autora ali i predanog rada neumornog, tvrdoglavog kolektiva galerije koji se svakodnevno bori radeći u ekstremno teškim uslovima i ne posustaje u borbi protiv vetrenjača.“
Branko Bačanović je rođen 1952. godine u Sarajevu. Akademiju likovnih umjetnosti (studije grafičkog dizajna) završio je u Sarajevu 1977. godine. Dužnost predsjednika Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Bosne i Hercegovine (ULUPUBiH) obavljao je od 1988. do 1990. Izlagao je na mnogim samostalnim i selektivnim izložbama u BiH i inostranstvu (SAD, Rusija, Kanada, Meksiko, Poljska, Finska, Francuska, Belgija, Kuba, Bugarska, Njemačka, Slovačka, Alžir, Japan, Hrvatska, Srbija, Crna Gora, Slovenija, …).
Od 1983. godine ima status samostalnog umjetnika BiH, od 1992. status izuzetnog umjetnika ULUPUBiH-a, od 2013. status zaslužnog umjetnika ULUPUBiH-a, kao i status istaknutog samostalnog umjetnika Kantona Sarajevo.
U vrijeme Olimpijade u Sarajevu, ZOI ‘84, bio je zadužen za izradu vizuelnog identiteta promotivnih materijala (Priručnik grafičkih standarda).
Bačanović se ogledao u svim oblicima grafičkog dizajna: kompletnim vizuelnim identitom manifestacija i kompanija, sistemom vizuelizacije u enterijeru i eksterijeru, opremama knjiga i monografija i različitim ilustracijama. Uža specijalnost mu je plakat iz oblasti kulture, a ističe se i po tome jer je u bosanskohercegovačkim pozorištima uveo praksu tretiranja pozorišnog plakata kao dijela predstave. Bačanović je autor plakata za kultne filmove bosanskohercegovačke i jugoslovenske kinematografije “Sjećaš li se Dolly Bell” i “Otac na službenom putu”, a vizuelno je oplemenio i kultnu monografiju Dubravka Lovrenovića “Stećci”.
Branko Bačanović je svakako jedan od najznačajnijih umjetnika iz oblasti grafičkog dizajna, ne samo u Bosni i Hercegovini i bivšoj Jugoslaviji, već i u svijetu, s obzirom na činjenicu da se na mnogim međunarodnim selektivnim izložbama njegov rad već decenijama prepoznaje i vrednuje, a u više navrata bio je i jedini predstavnik bosanskohercegovačkog i ex-jugoslovenskog grafičkog dizajna.
Radi se o umjetniku čije se djelo ne ograničava samo na grafički dizajn, umjetniku koji u njega uvodi i elemente drugih umjetnosti, a sam plod takvoga djela uvodi u druge umjetnosti, od filma i pozorišta, pa do vrijednih književnih i naučnih djela. O njegovom radu pisali su poznati likovni kritičari, istoričari umjetnosti, teatarski umjetnici…, a mnogobrojne nagrade od samog početka umjetničke karijere do danas ilustruju vrijednosti njegovog djela. Bačanovićev opus je i svojevrsno istorijsko svjedočanstvo o vremenu u kojem su teatar, knjiga i film propagandno tretirani, zapravo radi se o vrhunskom kvalitetu te propagande. Istovremeno njegov opus je i dokument o miljeu u kojem su umjetnici, pa i sam Bačanović, djelovali.
NAGRADE I PRIZNANJA
Prvu nagradu za svoj rad Branko Bačanović dobija već 1976. godine, kao student, i to na Internom konkursu Akademije likovnih umjetnosti za znak i logo Akademije, te plakat i katalog izložbe “Generacija 1” (prva generacija ALU)
Specijalna diploma i pohvala na Jugoslovenskom trijenalu pozorišnog plakata i programa “Sterijino pozorje” (Novi Sad 1979.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1979.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1980.)
Godišnja nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Godišnjoj izložbi Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Bosne i Hercegovine – ULUPUBiH (Sarajevo 1980.)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat Festivala malih i eksperimentalnih scena – MESS (Sarajevo 1980.)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat Prvog bijenala jugoslovenskog lutkarstva (Sarajevo 1980.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1981)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat Festivala malih i eksperimentalnih scena BiH (Sarajevo 1982.)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat Kongresa sindikata BiH (Sarajevo, 1982.)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat “Olimpizam” (Sarajevo 1982.)
Nagrada “Roko Antonić” za unaprjeđenje grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1982.)
Godišnja nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Godišnjoj izložbi Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Bosne i Hercegovine – ULUPUBiH (Sarajevo 1984.)
Srebrna plaketa Sterijinog pozorja za cjelokupnu grafičku opremu predstava sarajevskih pozorišta na Jugoslovenskom trijenalu pozorišnog plakata i programa Sterijino pozorje
(Novi Sad 1985.)
Godišnja nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Godišnjoj izložbi Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnika Bosne i Hercegovine – ULUPUBiH (Sarajevo 1985.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1986.)
Prva nagrada na pozivnom konkursu za plakat Festival malih i eskperimentalnih scena – MESS (Sarajevo 1988.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum“ (Sarajevo 1988.)
Grand-prix za najbolje ostvarenje iz svih oblasti primijenjene umjetnosti na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1989.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna na Izložbi “Collegium Artisticum“ (Sarajevo 1990.)
Specijalna nagrada za vizuelni identitet urbanističko-arhitektonskog projekta na konkursu “Radićeva ulica” (Zajednički projekat sa Zrinkom Rudež i Kenanom Solakovićem)
(Sarajevo 1990.)
Grand-prix za najbolje ostvarenje iz svih oblasti primijenjene umjetnosti na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo 1992.)
Bronzana plaketa Sterijinog pozorja za plakat predstave “Plava Jevrejka” na Jugoslovenskom trijenalu pozorišnog plakata i programa “Sterijino pozorje” (Novi Sad 1992.)
Prva nagrada i zlatna plaketa Sterijinog pozorja za cjelokupnu grafičku sliku sarajevskih teatara na trijenalu pozorišnog plakata i programa “Sterijino pozorje” (Novi Sad 2004.)
Specijalna nagrada i Zlatna plaketa Sterijinog pozorja za plakat predstave “Cirkus Inferno” (Novi Sad 2007.)
Nagrada za najbolje ostvarenje iz oblasti grafičkog dizajna (Pozorišni plakat) na Izložbi “Collegium Artisticum” (Sarajevo, 2013.)