Belfast i Sarajevo – prije kraja svijeta (1996-2021), Andrej Ðerković

U ponedjeljak, 28.novembra 2022.godine, u galerijskom prostoru ArtCetera Studio u samoj gradskoj jezgri Belfasta, biti će otvorena zajednička izložba dva fotografa iz Belfasta, Sean McKernana i Frankie Quinna, te sarajevskog fotografa Andreja Ðerkovića, pod nazivom “Belfast i Sarajevo – Prije kraja svijeta (1996-2021)”.

Odgođena zbog COVID-a, izložba je postavljena u povodu 25 obljetnice rezidencijalnog projekta “Eye2Eye” Belfast Exposed Comunity Photography grupe, koji je započet boravkom Sean McKernana i Frankie Quinna u Sarajevu 1996. godine, te uzvratnoj posjeti Andreja Ðerkovića Belfastu iste godine. Ova simbolična zajednička postavka premijerno je bila postavljena 2010.godine u Muzeju književnosti i pozorišne umjetnosti Bosne i Hercegovinu u Sarajevu, kao dio kulturološkog programa “Modul Memorije“, projekta Internacionalnog teatarskog festivala MESS.

Sean McKernan, osnivač kultne galerije “Belfast Exposed”, koja je ključni arhivar vizualne istorije Belfasta u zadnje četiri dekade i Frankie Quinn, voditelj “Belfast Archive Project“, predstaviti će svoje fotografije urađene 1996. godine u Sarajevu, na bivšim “prvim linijima“ (Dobrinja, Grbavica), dok će se Ðerković predstaviti fotografskim radovima iz ciklusa “Belfast – Negdje između”, nastalog iste godine na tkzv. ‘mirovnim linijama’, mreži točki koje spajaju/razdvajaju lokalne zajednice između Falls Road (većinski katoličko stanovništvo) i Shankill Road (većinski protestantsko stanovništvo). Jedan dio fotografija koje su predstavljene na ovoj izložbi, nalazi se u fundusu Umjetničke Galerije Bosne i Hercegovine.

Ova simbolična višedecenijska suradnja fotografa Andreja Đerkovića, Seana McKernana i Frankieja Quinna, jedan je od glavnih temata doktorata ”Postkonfliktna kulturna razmjena između Belfasta i Sarajeva, sa fokusom na intervencije specifične za mjesto” Dr.Merite Zeković na Queen's University u Belfastu.

Sean McKernan pokriva konflikt u Sjevernoj Irskoj već skoro četiri decenije. 1983.godine, osnovao je “Belfast Exposed”, koji je kao inicijativa zajednice, imao zadatak socijalne i političke angažiranosti u podijeljenom društvu. Kao jedan od najrespektabilnijih lokalnih fotografa, svoje međunarodno priznato iskustvo je fokusirao na rad sa mlađim generacijama kroz zajednički rad podijeljenih zajednica.

Andrej Ðerković je do sada u Belfastu ima tri samostalne postavke: Belfast Exposed (1996), Brian Friel Theatre (2009), Fresh Claim Photography (2019). Pored Sjeverne Irske, samostalno je izlagao u Državi Palestini, Ukrajini, Argentini, Meksiku, Crnoj Gori, Kanadi, Švicaskoj, Danskoj, Italiji, Španjolskoj, Grčkoj, Nizozemskoj, Srbiji, Francuskoj, Gruziji, Hrvatskoj, Engleskoj, Makedoniji, San Marinu, Alžiru, Turskoj, Sloveniji, Belgiji, Njemačkoj, Portugalu, Bosni i Hercegovini, Libanonu, Vatikanu, Albaniji, Kneževini Lihtenštajn, Urugvaju, Švedskoj, Brazilu, na Kubi i Novom Zelandu. Jedan je od osnivača Kolekcije ARS AEVI Muzeja Suvremene umjetnosti Sarajevo.

Frankie Quinn, također jedan od osnivača “Belfast Exposed“, počeo se baviti fotografijom 1982. godine, te danas radi kao slobodni fotograf. Fotografije su mu u objavljene u mnogim magazinima, dok je izlagao u Velikoj Britaniji, Europi, Australiji i u SAD. Kroz svoj rad je također dokumentovao konflikt u Sjevernoj Irskoj, a pokrivao je i Bosnu i Hercegovinu, Turski Kurdistan, Palestinu i Izrael. Izlagao je 2019.godine na “Les Rencontres de la photographie d'Arles“. Magistrirao je fotografiju na Sveučilištu Ulster u Belfastu i trenutačno je direktor “Belfast Archive Project“.

Belfast Exposed je ustanovljen 1983.godine, kao pokazno sredstvo osnaživanja lokalnih zajednica i uspostave platforme koja bi odražavala njihovu prošlost, dokumentovala sadašnjost i za isticanje i razmjenu iskustava između istih. Preko 40 godina, Belfast Exposed radi sa lokalnim zajednicama koje se nalaze u nepovoljnom položaju, vjerujući da umjetnički angažman može poboljšati kvalitet života. Još od svog osnivanja, Belfast Exposed je bio veoma aktivan u procesu dokumentovanja istorije grada. Kroz politiku prezervacije i očuvanja fotografskih negativa, slajdova i digitalnih dokumenata, organizacija čuva arhivu od preko 500.000 slika, pružajući vizualni materijal gradske istorije. Sva tri umjetnika, Sean McKernan, Frankie Quinn i Andrej Ðerković su dugogodišnji članovi Belfast Exposed Community Photography group.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Translate »