Teatarski performans “Welcome”

0

Na press konferenciji, povodom premijernog izvođenja teatarskog performansa “Welcome” javnosti su se obratili ekipa projekta: reditelj Nermin Hamzagić, glumica Maja Izetbegović, glumci Ermin Bravo, Boris Ler, Amar Selimović, Sanin Milavić, producentica performansa i predsjednica udruženja Kontakt Narcisa Cvitanović, direktor Festivala MESS Nihad Kreševljaković, te direktora Olimpijskog bazena Otoka; gospodin Enes Peštek.

Producentica Narcisa Cvitanović se ispred produkcije zahvalila svima onima koji su podržali realizaciju performansa “Welcome”, posebno izdvojivši  da je većinsku podršku projektu dala fondacija Rockefeller Brothers, a projekat su još podržali Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, Festival MESS, Fondacija za muzičke, scenske i likovne umjetnosti. Realizaciji projekta doprinijeli su i Sarajevski Ratni Teatar-SARTR, Al Jazzera Balkans te Muzej ratnog djetinjstva. Posebno se zahvalila i rukovodstvu i članovima Olimpijskog bazena na pomoći i saradnji. Rekla je kako je “Kontakt, kao udruženje koje je i do sada realizovalo više socijalnih, nezavisnih projekata, prepoznao važnost ove teme i velikim trudom uspio realizovati projekat koji, po svojim produkcijskim dimezijama, odgovara više projektima koji se rade u mnogo razvijenijim zemljama nego što je to Bosna i Hercegovina, i koje važnost kulture i umjetnosti bolje prepoznaju nego što je slučaj sa našom državom.”

Direktor Festivala MESS, Nihad Kreševljaković je izrazio zadovoljstvo zbog saradnje sa Kontaktom i umjetničkim timom, na ovom projektu, rekavši kako je dužnost umjetničke zajednice da se bave društveno angazovanim temama i problemima ljudi, ne samo u našoj državi, već i šire. Biti dijelom jednog ovako velikog i posebnog projekta nije samo čast, već i razlog zbog kojeg se bavimo ovim poslom. Cijela ekipa predstave WELCOME napravila je ne samo jedan umjetnički, fascinantan prerformas, već na ovaj način ostaje svjedočanstvo o umjetnicama i umjetnicima Bosne i Hercegovine kao odgovornim i ozbiljnim ljudima svjesnim vremena u kome žive i odgovornosti koju njihova profesija nosi sa sobom. Festival MESS, kao svoju misiju, doživljava podršku ovakvim projektima, vjerujući kako naše vlastito iskustvo opsade, agresije, izbjeglištva i genocida ne treba biti razlogom pukog lamentirana nad vlastitom sudbinom već upravo razlogom da pojedinačno i kao društvo budemo bolji ljudi.”

Kreševljaković je nakon toga, zamolio da se prisutnima obrati i reditelj performansa “Welcome”, Nermin Hamzagić, skrenuvši pažnju na odgovornost koju imamo prema izbjeglicama i na čvrstu vezu između nas u Bosni i Hercegovini, i svih tih ljudi raštrkanih širom Evrope. Ako se prisjetimo vlastitog iskustva prije 25 godina, onda shvatamo da nas je kao društvo pored rata obilježilo I iskustvo izbjeglištva. Veliki broj  Bosanaca I Hercegovaca, su izbjegli da li iz grada u grad, ili iz države u državu, ili prosto iz jednog gradskog naselja u drugo. Kada termin izbjeglica svedete na ljudsku sudbinu, na lične priče i iskustva, onda uvidimo da je to univerzalno iskustvo. Kretanje je postalo privilegijom, a ne osnovno ljudsko pravo zagarantovano svima. Vlastiti komfor smo stavili ispred prava drugih na život. Izbjeglička kriza; kriza je ljudskosti. Samo u protekle tri godine, više od 15.000 ljudi je nestalo ili stradalo u vodama Sredozemlja. Mislim da je važno da budemo svjesni da biti “izbjeglica” nije rezervisano samo za određene narode, već stanje u kojem se svi možemo naći. Da kad govorimo o izbjeglicama, govorimo o ljuduskim sudbinama, a ne brojevima.”

Glumica i glumci performansa su objasnili kako je na njih ovaj proces uticao, ne samo kao na teatarske radnice i radnice već kao in a ljude koji su, na ovaj ili onaj način, prošli kroz iskustvo izbjeglištva. Glumica Maja Izetbegović je objasnila kako je uopšte nastao koncept na kojem je ovaj performans baziran. “Dramaturginja Asja Krsmanović i reditelj Nermin Hamzagić su zamolili ljude sa izbjegličkim iskustvom iz Bosne da napišu kratka sjećanja iz rata i događaje koji su ih obilježili, a mi smo iz tih tekstova stvorili priču. Povezali smo naše ratno i izbjeglišno iskustvo sa današnjim i stvorili zasigurno neviđeni spektakl na vodi koji je u estetskom i vizuelnom smislu na vrlo lijep, zanimljiv i inovativan.”

Glumac Boris Ler je rekao kako je njima kao glumcima ovo bio poseban izazov i vrlo važno iskustvo za njihov profesionalni rast. “Bilo nam je neprirodno raditi u vodi jer smo navikli na drugi način disanja, kretanja… Morali smo pronalaziti nova sredstva, otkrivati se, i time smo se sigurno obogatili i kao glumci ali i kao ljudi.”

Glumac Ermin Bravo je skrenuo pažnju na važnost i odgovornost umjetnosti društvu i u svakodnevnom životu. “Teško je govoriti o umjetničkoj zajednici kao cjelini i zbog toga je meni drago što mi u Kontaktu radimo društveno angažirane projekte i pokušavamo se kroz eksperimente baviti i ozbiljnim temama. Važno mi je, kao profesoru na Akademiji studentima pokazati da se ne moraju samo institucionalno baviti pozorištem, već je moguće i bitno baviti se i nezavisnim teatrom koji pomjera granice. Ovom predstavom smo upravo na tragu toga da reagujemo na akutne teme. Mi smo se ovim počeli baviti kada su izbjeglice bile najaktuelnija tema, ali se bavimo i sada kada se čini da se situacija smirila.”

 Amar Selimović je rekao da je, kada se tek počinjao baviti glumom, već tada znao da njegovo zanimanje ima smisla jedino ako je u stalnoj komunikaciji sa etikom. “Kada sam se počeo ovim baviti, počeo sam sebe i svoje stavove profilirati na način da bilo kojim žanrom se bavim, želim biti studiozan i to je neodvojivo od moralnog i etičkog i i danas se time vodim. Bilo bi sebično da se pravimo slijepi i gluhi na ono što se dešava a što zasigurno utiče i na naše živote. To što mi imamo izbjegličko iskustvo nam ne daje pravo da kažemo da nas se ovi ljudi ne tiču, naprotiv, zbog toga imamo veću odgovornost podsjećati i pokazivati.”

Glumac Sanin Milavić je objasnio zašto baš prostor na vodi, i šta ona simbolizira u ovom kontekstu. “Ono što smo se trudili tokom procesa jeste da bazen i vodu nikad ne tretiramo kao samo to, već smo pokušali kroz novi medij, kroz slike i zvuk reći ono  što smatramo bitnim. Pokušali smo da na taj način stavimo ljudsko lice na izbjegličku patnju.”

Za kraj, prisutnima se obratio i direktor Olimpijskog bazena Otoka, gospodin Enes Peštek. “Nadam se da je naš kolektiv dao doprinos i pomogao da se ovaj projekat realizuje. Drago nam je što niste zaboravili ratna dešavanja i pokazali da i bazen, kao društvena aktivnost, može da bude društveno angažovan i da pomogne u ovom procesu.”

Nihad Kreševljaković je zatvorio press konferenciju i pozvao sve na premijeru performansa “Welcome”, riječima: “Pet hiljada ljudi se utopilo u moru bježeći od nesreće, a ovaj performans nas napominje da se mi ne utopimo u moru ignorantnosti i nepravde.”

 Ekipu projekta čine: Maja Izetbegović, Ermin Bravo, Boris Ler, Amar Selimović, Sanin Milavić, Nermin Hamzagić, Asja Krsmanović, Irma Saje, Vanja Ciraj, Adisa Vatreš Selimović, Enes Zlatar, Redžinald Šimek, Enes Huseinčehajić, Kerim Mašović, Gianluca Tomasella, Narcisa Cvitanović te Alban Ukaj.

 Teatarski performans WELCOME 2.12. I 3.12. u 20h Olimpijski bazen Otoka! Prodajna mjesta ulaznica BKC, BBI I SCC (ekupon prodajno mjesto), Centrotrans Ferhadija, iNovine kiosci, biletarnica Skenderija I online na kupikartu.ba!